Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.03 21:08 - Защо искам да стана учител
Автор: mimogarcia Категория: Лични дневници   
Прочетен: 308 Коментари: 1 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Скъпи приятели,

с голяма радост кандидатствах за „ЗАЕДНО В ЧАС„. Публикувам какво написах/отговорих в заявлението си.

Винаги съм вярвал, че образованието е важен стълб за всяко общество!
За съжаление, у нас избирането на декани/директори, назначаването на преподаватели/учители обичайно става по втория начин – чрез връзки, близки контакти с партии, „правилни хора“ и прочее. Пример – минава някой уж на конкурс, пък после е в изборните комисии, посочен от партията, която управлява съответното населено място. СЛОЧАЕНОС? НЕ МИСЛА!
Това кадруване води до упадък на образователната система…

Моят прадядо, баща на баба ми, юристката Славка Лесидренска, е бил даскал. Тогава тази професия е била изключително почитана, днес обаче е подритвана и омаловажавана. Парашутистите в образованието доведоха до недоверие към учителското съсловие!

Като човек, който не желае да има деца, се стремя да помагам на бъдещето на страната по други начини: създадох детско предаване, в което четяхме позабравени поучителни книжки; участвах в изграждането на платформа, в която се разговаря за проблемите на децата с аутизъм, синдром на Даун, дислексия и т.н.; евентуално, ако бъда избран, ще отдам две години от живота ми да преподавам и убеждавам, че единствено знанието е трамплин към успеха.

Също така, моя голяма болка е, че ние като общество изоставихме малолетните и непълнолетни ромчета да джебчийстват, вместо да учат, да проституират, вместо да изграждат основите на бъдещето си. Няма как да им се сърдим, че когато пораснат продават гласа си. Ние ги тласкаме в ръцете на бароните, които се разпореждат с тях като със стока. Не е достатъчно да се упомене нещичко в Конституцията – /чл. 58 (1) Всеки има право на образование (2) Училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително (3) Основното и средното образование в държавните и общинските училища е безплатно/. Трябва да се изгради и формула как написаното да се сбъдва.
Моя близка приятелка е актрисата Наталия Цекова – горда с произхода си дама, която не се срамува от етноса си. Тя ми казва – „Само образованието е ключът към бягството от гетото“. Наталия е завършила НАТФИЗ и е била приета като равна, но актьорите са широко скроени. В училищата ситуацията е коренно различна – дискриминацията бълбука, впрочем расизма/хомофобията се разпространяват ударно и в цялата страна заради политическата класа, която по този начин си гарантира избиратели (Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие е ярък пример как може да се изкриви истината…).

Нужно е да има преподаватели, които не делят учениците си по признак/субективна преценка, мотивират ги и им дават свобода да се развиват!

***

Защо искате да работите като учител?

Защото знам колко е важно да имаш учител, който да те мотивира!
Моята преподавателка по български език и литература в училище – д-р Бисерка Милушева, ме вдъхнови да списвам активно сайта си и да следвам журналистика.
Искрено мечтая да протегна ръка към децата и да ги изведа към сцената на реалния живот – след завършването, опознали качествата си, придобили нови знания и със самочувствие, че могат.
Разбира се, желая и да променям образователната система към добро. Тя да не бъде пристан на некадърници (тъй като често педагогика записват личности, които другаде не могат да се класират), а да стават учители хора, които имат идеал да променят съдби.   Защо искате да станете част точно от програмата на „Заедно в час“?   За мен „Заедно в час“ е прекрасна инициатива, която дава надежда, че за българското образование има светлина в тунела. Впечатлен съм от самата идея – да се предостави КАЧЕСТВЕНО образование на всеки. Мисля си, че това е изключително важна подробност, която убягва на мнозина.
Образованието, ако не е на ниво, е просто машина за изкарване на пари – директорите си прибират бюджета, учителите – заплатите, като същевременно пишат минимум тройки, без да имат критерий, за да не бъдат местени ученици и да се губят средства. Родителите също са доволни – имат безплатна занималня плюс детски. Но целият този фалш е пагубен за всички ни! С удоволствие бих станал част от отбора на ЗВЧ – заедно в час, заедно в промяна на модела!  

Моля, запознайте се с текста по-долу и отговорете на 4-те въпроса, свързани с него.
В неделя жители на столичен квартал организираха скромен протест пред общината, на който настояха за формиране на отделни класове за учениците от ромски произход в основното училище в района. Някои от представителите на родителската общност настояха дори за обособяване на ромските деца в отделно училище. Пред нашия репортер застана една от майките, присъстващи на протеста: „С какво моето дете е виновно за ниското ниво на култура и грамотност на циганите, че да страда от това и да изостава в училище заради тях? Утре, като отиде в гимназия, никой няма да се интересува защо нивото му е по-ниско от това на другите деца, които идват от нормални училища”, сподели тя. Друга майка изрази безпокойство относно проблем, свързан с хигиената в училището: „Тези деца не се къпят и идват така на училище! Вие бихте ли искали Вашето дете да учи с тях?”

За мнение потърсихме и представители на ромското малцинство в района. Срещнахме се с майка на 4 деца, най-голямото от които е в 4-ти клас. Жената сподели, че се старае детето й да ходи редовно на училище и изрази недоволство от случващото се пред общината. „Правя всичко възможно децата ми да завършат училище и да им дам шанс за добър живот!”, сподели тя. Синът ѝ също застана пред нашия обектив и сподели, че като порасне иска да отиде в езикова гимназия. Не отрече обаче, че в 4-ти клас изпитва сериозни трудности с четенето и смятането и че трудно се вписва в ритъма на останалите свои съученици именно поради този факт.

(Източник: медийна публикация; с адаптация)

Какво мислите за ситуацията с протеста, описана в текста? Какви според Вас са причините да се стигне до нея?

Мисля си, че този или подобен казус коментирахме във факултативния курс „Етично отразяване на деца в медиите“, провеждан във Факултета по журналистика и масова комуникация с подкрепата на Асоциацията на европейските журналисти и с лектор Надя Обретенова от БНТ.

За мен причините довели до протеста са невъзможността на хората, излезли на учениците, да оценят, че тези, срещу които негодуват, нямат вина. Те нарочно са държани неграмотни, без да знаят за предпазните средства при секс и без да могат да напуснат блатото на зависимостта от господарите.

Има ли изход от ситуацията, описана в казуса, и какъв би бил той според Вас?

Има, разбира се!
Да започнем да приобщаваме ромите наистина, а не да позволяваме едни съмнителни и свързани с политици НПО-та да източват средства за интеграция. Колко години минаха, колко пари ни дадоха чужди донори, Европейският съюз и нищо не се променя?! Това е така, защото не сме граждански активни, не контролираме какво се случва, а продължаваме да мразим себеподобния…

Какво бихте направили в така създалата се ситуация (описана в текста) с учениците от ромски произход, ако Вие сте директор на въпросното училище?

Какво ще направя? На първо място няма да се затворя в уютния си кабинет и да се оправдавам с правила!
Преди няколко години присъствах на една среща на директори на софийски училища. Всички тези лели и чичковци мрънкаха как родителите изисквали от тях да се справят с агресивни деца, които пречат на техните рожби, ама законодателят, РУО ги били оставили с вързани ръце… Да, бе, да!
Защо директорите назначават некомпетентни психолози по училищата?! По приятелска линия ги слагат на пост, а после очакват резултати… Няма начин! Моята колежка Галинка Чавдарова е имала не един случай на агресивно дете, но с всяко се е справяла, защото умее и обича/грижа я е за децата!

В конкретната ситуация какво ще направя! Във всяко училище има баня, но се заключва, защото хигиенистките не искат и нея да чистят за минимално заплащане. Ще я отключа и ще дам възможност на децата да се изкъпят. Вместо да точа пари по измислени извънкласни дейности и да надувам излишно ремонтните такива, ще им купя дрехи или още по-просто: ще организирам една кампания в социалните мрежи. Убеден съм, никой няма да откаже да дари дрехи.
След това ще изискам от преподавателите да са съвестни и да остават след часовете да обучават децата, щом не са си свършили работата в час!
Как ще ги мотивирам? О, начини има! Като им резна парите за дрехи /които никога не отиват за дрехи, а се дават и фалшиви фактури от Илиянци/ и бонусите за 24-ти май, за 15-ти септември, за Коледа – сами ще пожелаят да си изпълняват задълженията!!!

Ще поканя родителите, които протестират и ще им покажа – че децата са изкъпани и че се учат допълнително. Тогава и те ще се успокоят!!!

Как бихте коментирали шансовете на ромското дете от текста да бъде прието в езикова гимназия с оглед на неговото представяне в 4-ти клас? (приемът за езикова гимназия след 7 клас се случва по успех от дипломата 5 – 7 клас плюс успех от националното външно оценяване)

Към този момент това дете няма никакъв шанс! То няма подкрепа у дома, единици родители в гетата оценяват образованието, за тях е по-важно да им носи пари. То няма подкрепа и в училище, защото толерантността се изразява само във високопарни речи…
За да може да има шанс за успех в живота, трябва да има някой, който го е грижа за него – истински учител, а не „калинка“!




Гласувай:
1
1


Вълнообразно


1. morskipesni - Защото ще преподаваш на МАНГАЛИ, а на тях им е все едно,
06.03 19:21
колко (не знае) даскалът. Така ще затъваш в "образование" и други нелицеприятни работи..
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mimogarcia
Категория: Новини
Прочетен: 1030296
Постинги: 1227
Коментари: 1079
Гласове: 766
Архив
Календар
«  Април, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930